Konsumentpriserna har ökat – men inte oskäligt mycket

Konsumentpriserna har rusat – dock inte omotiverat mycket. Det slår Konjunkturinstitutet (KI) fast i en studie av prissättningen hos svenska företag.

De allt högre priserna, bland annat på livsmedel, har skapat spekulationer om smyghöjningar bland företagen.

Den förra regeringen med dåvarande finansminister Mikael Damberg (S) gav därför KI i uppdrag att titta på hur priserna ökat i olika branscher i förhållande till de faktiska kostnaderna.

För den som stått och svurit över hur dyr matkassen faktiskt blivit så finns det dock lite fog för teorin om giriga företag som pressar priserna mer än motiverat.

– Alla är ovana att i synnerhet matpriserna ökar så här pass fort och man tänker ”så här fort kan de inte öka bara på grund av att kostnaderna ökat”. Samtidigt tror jag folk underskattar effekten av att den svenska kronan försvagats och att importpriserna stiger väldigt kraftigt, säger KI:s generaldirektör Albin Kainelainen till TT.